Előfizetés     |    Boxok     |     Rólunk    |   Blog     |     Kapcsolat    |      Nyereményjáték    |    Együttműködés

    

Menstruáció alatti testmozgás?

Az egészséges életmódhoz és egészségünk, fittségünk megtartásának elengedhetetlen része a testmozgás. Valaki rendszeresen mozog, valaki alkalomadtán, mások pedig egyáltalán nem, viszont az biztos, hogy a sportolásnak számos pozitív hatása ismert.

Ezt a tevékenységet miért hanyagolnánk el a piros betűs napokon?

Mennyivel jobban esik 2 görcs között az ágyban fekve bekuckózni a meleg takaró alá és magzatpózban túlélni a napot, mint egy zombi apokalipszist a Hollywood-i filmekhez hasonlóan. (Nyilván ez egy kisarkított verzió, na de azért valljuk be sokszor jobban esik, mint megmozdulni, még menzesz se kell hozzá sokszor, hogy az ember ellustuljon a hétköznapokban.)

Mozgás után jobban fogod érezni magad és örülni fogsz neki, hogy megcsináltad és hálás leszel magadnak érte!

A mozgás egészséges és fontos, na de a „havibaj” során hogy is van ez? Mit szabad, mit nem?
Fizikai tevékenység során a szervezet endorfint (ún. boldogság hormont) termel, mely hatására a menstruáció során kialakult fájdalom csökken, hiszen a prosztaglandinok számát is lecsökkenti a szervezetben.

Abban az időben, amikor a menstruáció tabunak számított és egyáltalán nem beszéltek róla, sok tévhit keringett arról, mit szabad és mit nem. Most viszont kiderül az igazság:

  1. Testmozgás menzesz alatt?

A régi tévhitek néha még ma is kísértenek a menzesz során végzett testmozgással kapcsolatban. Az úszás és jóga, mint fordított testhelyzetet igénylő mozgásforma tiltólistán volt régebben. Ma már tudjuk, hogy ezek sem ellenjavalltak a vérzés során, sőt kedvezően hatnak a hasi izmokra, mert azokat nyújtják és ellazítják, ami szintén a fájdalom elviseléséhez, csökkenéséhez vezet.

  1. Görcsoldó hatás

Sokszor hallhatjuk azt a mondatot, hogy „a tornázástól csak még jobban fogsz görcsölni!”. Ez sem igaz, mivel a mozgás pont az ellenkezőjét váltja ki, tehát segít nyújtani az izmokat, ezáltal oldja a menzesz alatti görcsöket.

  1. A ciklusod befolyásolja a teljesítményed

Te mennyire ismered a ciklusodat? A női nemi működés ciklikus és 4 fázisból áll. Egyes napokon csökken a teljesítőképességünk, például a ciklus első napján, amikor elkezdődik a vérzés. A ciklus második felében pedig majd’ kicsattanunk az energiától, amit az ösztrogénszintünk növekedésének köszönhetünk. Ilyenkor sokkal magabiztosabbnak és energikusnak érezzük magunkat.

  1. Mozgás = boldogság

Mozgás során endorfin (boldogsághormon) szabadul fel, emiatt pedig kiegyensúlyozottabbak leszünk. Pozitív szomatikus hatásokon kívül számos pszichés hatása is ismert. Testedzés után nemcsak a közérzetünk javul, hanem az önbizalmunk is magasabb szintre emelkedik, csökken a menzesz során sokakban kialakult elesettség érzése és hasznosnak érzi magát az ember miután sétált egyet vagy végigcsinálta a kedvenc jógasorozatát.

FONTOS!

Amire érdemes odafigyelni ebben az időszakban az a higiénia és a megfelelő nedvszívó képességű betét illetve tampon kiválasztása a mozgás során és a hidratálás.

Összességében elmondható, hogy a mozgásforma típusa teljesen mindegy a menzesz során, viszont az intenzitással ne essünk túlzásba. Annyit mozogjuk és úgy, ahogyan jólesik.

Sokan vannak, akiknek nagy fájdalmai vannak és a hátuk közepére sem kívánják azt, hogy fel kelljen kelniük a meleg ágyból. Számukra valószínűleg nem a sport lesz az elsődleges prioritás ebben az időben.

A túl fájdalmas menstruáció nem normális, betegség tünete is lehet, így ha erős görcseid vannak a menzesz alatt vagy már előtte is, ami miatt kiesel a suliból vagy a munkahelyedről kérlek menj el orvoshoz!

 

Írta: Sánczi Alexandra Debóra
& Muszti Anett